anatomi och fysiologi..

' sårskada på Dexter framben, Ventralt Carpus, Palmart. '
= sårskada på höger framben, under knäet på baksidan.

puuuuuh. ja jag sitter och försöker lära mig alla latinska uttryck i anatomin. när en utländsk veterinär beskriver t.ex en sårskada på hästen ska vi veta exakt var det sitter utan att ha sett det. och eftersom det är latin som gäller inom sjukvården så blir det sjuuukt mycket krångligare än om man kunde sagt på engelska. så krångligt!
man kul! :D jag känner mig som en läkare.. typ ;)

ska jag lära er lite? hihihi ni kommer bli så intresserade! ;)

vilket är kroppens största organ? = huden
vad är ett Robert Jones bandage? = det är istället för gips, tidningspapper + gasbinda. det blir lika starkt!
skärsår på framsidan av skenbenet (in till benet) går att fixa, på baksidan är det kört!
vad är Arteriell blödning? = det blöder från en viktigt kroppspuls ådra.
låt hästen lägga sig om den har kolik, rätt eller fel? = RÄTT! låt den lägga sig och vila om den vill. 20 min är ok, sen bör den gå i 10min. Vill du själv ut och springa när du har ont i magen? -precis!

kul, huuu? ;)
haha. döda mig. jag kan inte allt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nu ska jag fortsätta med mina falanger och patellan..
hörs sen när jag fått tillbaka mitt liv.
tjohej!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0